برای شما لبخندی منحصر به فرد می سازیم | We make a unique smile for

ساعت کاری

همه روزه از ساعت 11 الی 20

026-34293881

با ما تماس بگیرید

026-34293884

با ما تماس بگیرید

کرج خیابان شهید بهشتی

نبش کسری برج ولیعهدی طبقه 4

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

فهرست مطالب

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی یکی از روش هایی است که امروزه والدین به جهت پرهیز از ترس کودکان خود و یا راحتی بیشتر کودک خود در حین دندانپزشکی از آن استفاده می نمایند.

داشتن دندان‌های سالم برای همه‌ی ما مهم است. اگر شما فرزند خردسال نیز داشته باشید علاوه بر سلامت دندان‌های خود حفظ سلامت دندان‌های کودکتان نیز اهمیت خواهد یافت. دندان‌های سالم در صحبت کردن صحیح، غذا خوردن و در نتیجه رشد کودک شما نقش مهمی ایفا می‌کنند. در صورتی که به خوبی از سلامت دهان و دندان کودک خود در طول زمان مراقبت نکنید این بی‌توجهی به مرور می‌تواند زمینه‌ساز بوجود آمدن عفونت و سایر مشکلات دندانی شود.

آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا (AADP) بیان کرده است که کودکان از اولین سال تولد خود می‌توانند به دندانپزشک اطفال مراجعه کرده و اولین بررسی‌های خود را در این سنین انجام دهند. دندانپزشک اطفال در زمینه‌ی سلامت دندان کودکان تخصص دارد و مراجعه به او به شما و فرزندتان کمک می‌کند که عادت خوب انجام معاینات منظم دندانپزشکی از همان سنین کودکی در فرزندتان ایجاد شود‌.

علاوه بر معاینه سالانه دلایل دیگری نیز برای مراجعه به دندانپزشک اطفال وجود دارد؛ از جمله اینکه اگر کودک شما دندان درد یا عفونت دندان دارد، اگر نیاز به کشیدن دندان داشته باشد و یا حتی اگر دندان دائمی خود را از دست بدهد. با این حال در برخی از درمان‌ها به انجام بیهوشی نیاز است. در این مطلب به موضوع دندانپزشکی کودکان با بیهوشی می‌پردازیم و به سوالاتی که در این زمینه مطرح است پاسخ خواهیم داد.

روند درمان دندانپزشکی کودکان در بیهوشی

برای کودکانی که مبتلا به دندان‌درد یا عفونت‌های دندان می‌شوند باید روند درمانی مناسبی را در پیش گرفت. در این روند درمانی گاهی باید از روش‌های بیهوشی یا آرامبخش استفاده کرد زیرا برخی از درمان‌های دندانپزشکی نیازمند آن است که کودک شما مدت زمان نسبتا طولانی بی‌حرکت باشد و یا صدای مته و دیگر ابزار دندانپزشکی برای خردسالان ترسناک به نظر برسد و آرامش کودک را مختل کند. در چنین مواردی برای ارائه‌ی بهترین درمان به کودکان از روش بیهوشی استفاده می‌شود.

دندانپزشک اطفال با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد به دلایلی چون سن کم بیمار، اضطراب زیاد و نیز درنظر گرفتن مدت زمان انجام درمان، روش بیهوشی عمومی را توصیه می‌کند. اگر کودک شما نیاز داشته باشد تا درمان‌هایی نظیر روکش دندان، پر کردن یا عصب کشی انجام دهد متخصص دندانپزشکی ممکن است کودک شما را تحت بیهوشی عمومی قرار دهد تا به طور موثرتری به انجام درمان اقدام کند.

در بیهوشی عمومی کودکان از ترکیبی از داروهای بیهوشی استفاده می‌شود که حالتی شبیه خواب را القا می‌کنند. این داروها یا به روش استنشاق گازهای بیهوشی یا تزریق وریدی در بیمارستان یا در مطب دندانپزشکی مجهز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به وسیله‌ی این داروها کودک شما در عرض چند دقیقه به خواب رفته و در طول درمان دیگر دردی احساس نخواهد کرد.

اگر متخصص دندانپزشک برای کودک شما درمان تحت بیهوشی تجویز کند دستورالعمل‌هایی را برای آماده کردن کودک به شما ارائه خواهد داد. از جمله اینکه اگر کودک شما دارویی مصرف می‌کند این مورد را به پزشک اطلاع دهید، از چند ساعت قبل غذای جامد به کودک خود ندهید، لباس‌ راحت به کودک بپوشانید و یا وسیله و اسباب بازی مورد علاقه او را برای فراهم کردن فضایی آرامش‌بخش در بیمارستان یا مطلب با خود همراه داشته باشید.

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

مزایای دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی چیست؟

یکی از مزایای درمان دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی این است که اتخاذ این روش این امکان را به متخصص می‌دهد که تمام درمان‌های مورد نیاز را در یک جلسه انجام دهد. مزیت دیگری این روش آن است که باید توجه کرد که برای برخی کودکان ثابت ماندن روی صندلی برای مدت زمان طولانی می‌تواند آزاردهنده باشد. با درمان کودک تحت بیهوشی می‌توان فرآیند آرامی را برای درمان بیمار طی کرد. برخی کودکان نسبت به دندانپزشکی فوبیا یا حالت اضطراب شدید دارند اینجا است که مزیت دیگر دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی به کمک ما آمده تا با اعمال بیهوشی روی کودکان از اضطراب آنها جلوگیری کرد.

عصب کشی دندان کودک تحت بیهوشی

اگر ریشه دندان کودک شما عفونی شده یا آسیب دیده باشد لازم است که برای درمان ریشه اقدام کنید. با توجه به سن کودک، متخصص دندانپزشک روش مناسبی برای عکس‌برداری از دندان‌ها تجویز می‌کند تا میزان عفونت و کانال ریشه را بررسی کند. بعد از بررسی میزان عفونت اقدامات لازم برای انجام عصب کشی انجام خواهد شد.

دندانپزشک اطفال و متخصص بیهوشی روش بیهوشی مناسب با شرایط کودک شما تجویز کرده و سپس فرآیند عصب کشی را آغاز خواهند کرد. در درمان ریشه باید پالپ عفونی برداشته شده و محل آن تمیز شود. دندانپزشک‌ محل پالپ را تمیز و ضدعفونی کرده و سپس اقدام به شکل دادن کانال می‌کند. در مرحله بعد حفره بوجود آمده را پر کرده و روکش مناسب را جایگذاری می‌کند. این مراحل در نهایت عفونت دندان را برطرف کرده و عملکرد صحیح دندان را به ارمغان می‌آورد.

ترمیم دندان کودکان تحت بیهوشی

در صورتی که به دلایل مختلف کودک نیاز به انجام ترمیم دندان داشته باشد و در عین حال نتوان به طور معمول درمان ترمیمی را انجام داد از روش بیهوشی استفاده خواهد شد. از آنجا که دندان‌های شیری نقش حیاتی در سلامت دهان و دندان دارند ترمیم دندان کودکان در صورتی که آسیب دیده یا عفونی شده باشد بسیار مهم است.

دو نوع ترمیم اصلی برای دندان‌های کودک وجود دارد: پر کردن و درمان ریشه. پر کردن جهت ترمیم حفره ایجادشده در دندان کودک انجام می‌شود که می‌تواند ناشی رژیم غذایی و بهداشت نامناسب باشد. پر کردن به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر کمک می‌کند. در صورتی که کودک شما نیاز به درمان ریشه داشته باشد ابتدا بافت عفونی برداشته خواهد شد، سپس پر شده و روکش دندان جایگذاری خواهد شد.

عوارض بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان

بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان به طور کلی یک فرآیند بی خطر است. در اکثر موارد کودکان پس از این روند درمانی به سرعت بهبود یافته و می‌توانند فعالیت‌های معمول خود را انجام دهند. در برخی دیگر از کودکان عوارض جانبی خفیفی ممکن است مشاهده شود. کودک ممکن است دچار گلودرد، سردرد و حالت تهوع شود که البته می‌توان با مشورت پزشک آنها را برطرف نمود. بروز واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات تنفسی در طول بیهوشی یا بعد از آن چندان شایع نیست‌. برخی از کودکان ممکن است به مدت یک الی دو روز گلودرد خفیفی را به دلیل استفاده از لوله‌های تنفسی تجربه کنند.

بیهوشی در دندانپزشکی کودکان توسط چه کسی انجام می‌شود؟

برای انجام بیهوشی در دندانپزشکی کودکان متخصصان بیهوشی داروهای لازم را تجویز کرده و در طول فرآیند درمان نیز کودک شما را تحت نظر خواهند داشت. در کنار این موارد فشار خون، ضربان قلب و تنفس بیمار حین و بعد از پایان درمان کنترل می‌شود. متخصص بیهوشی یک ارزیابی کامل از وضعیت پزشکی کودک انجام می‌دهد تا خطر اتفاقات برنامه‌ریزی نشده را حین و بعد از بیهوشی کاهش دهد.

آیا دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان نیاز به بستری شدن دارد؟

جهت انجام اقدامات ایمنی، بیماران بیهوشی تحت مراقبت قرار می‌گیرند و احتمالا نیاز است که یک شب را در بیمارستان بمانند. ضمن اینکه برای کاهش دادن احتمال تهوع و استفراغ نیز بهتر است بعد از انجام درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی، کودک سوپ و آبمیوه‌های رقیق و شفاف بخورد.

 

مراقبت های بعد از بیهوشی

برای مشاهده مراقبت های بعد از بیهوشی دندانپزشکی می توانید به مقاله ذیل مراجعه فرمائید.