برای شما لبخندی منحصر به فرد می سازیم | We make a unique smile for

ساعت کاری

همه روزه از ساعت 11 الی 20

026-34293881

با ما تماس بگیرید

026-34293884

با ما تماس بگیرید

کرج خیابان شهید بهشتی

نبش کسری برج ولیعهدی طبقه 4

دندانپزشکی دیجیتال در کرج

دندانپزشکی دیجیتال در کرج

در این نوشته می‌خوانید:

برای آشنایی با دندانپزشکی دیجیتال در کرج و بهره مندی از مزایای آن، لازم است یک سری مفاهیم و اختصارات مهم را یاد بگیرید. در ادامه به مهمترین آنها پرداخته می شود:

مقدمه

دندانپزشکی دیجیتال اصطلاحی است که برای توصیف روش‌های مختلف گردش کار درمان دندانپزشکی استفاده می‌شود که بیشتر با استفاده از فناوری‌های دیجیتال انجام می‌شود.

چندین روش دیجیتال برای جایگزینی روش‌ها و تکنیک‌های مرسوم به منظور افزایش برنامه‌ریزی درمان و پیش‌بینی‌پذیری اجرا، در دندانپزشکی گنجانده شده‌اند.

امروزه دندانپزشکی دیجیتال به عنوان یک رشته تحصیلی کامل در دندانپزشکی در نظر گرفته می شود. مانند هر رشته تحصیلی دیگری، دندانپزشکی دیجیتال شامل یک منحنی یادگیری برای تسلط و استفاده در روال بالینی است. در نهایت، متخصص دندانپزشکی مسئول استفاده مناسب از ابزارهای دیجیتال موجود برای درمان بیمار است.

به عبارت دیگر، تئوری های اساسی دندانپزشکی هنوز یکسان است و باید توسط متخصصان کاملاً شناخته شده باشد، که می توانند از این ابزارهای دیجیتال جدید برای افزایش توانایی پیش بینی در اجرای طرح درمانی استفاده کنند.

تصویربرداری سه بعدی

تمام تصاویر سه بعدی در فضای مجازی از مختصات و صفحات ایجاد یا ارائه می شوند. هر شیئی که به صورت دیجیتالی در مختصات سه بعدی طراحی شده باشد، می تواند به طور کامل در فضای مجازی، قبل از تولید، ویرایش شود. سیستم مختصات روشی برای تخصیص اعداد به نقاط است. در سه بعد، سه عدد برای تعیین یک نقطه مورد نیاز است. تصاویر دوبعدی ساده دارای اعداد مربوط به تنها دو مختصات (x و y) هستند. مختصاتی که بعد سوم را نشان می دهد معمولاً محوری به نام z است. محور z بر هر دو محور x و محور y عمود است (شکل 1.2).

مختصات و صفحات مربوطه مرجعی برای مکان، اندازه و حجم تصاویر سه بعدی ارائه می کنند. همه اشیاء سه بعدی مختصات خود را در صفحه مجازی نرم افزار تصویربرداری ثابت می کنند. مهم است که اطمینان حاصل شود که چندین شی 3 بعدی برای دستکاری یا تراز در مختصات مکانی یکسانی قرار گرفته اند که می توانند به عنوان مرجع فضایی استفاده شوند. بنابراین، فایل‌های سه‌بعدی از روش‌های تصویربرداری مختلف باید در مختصات سه‌بعدی یکسانی باشند تا با هدف ایجاد یک بیمار مجازی، همانطور که در این فصل توضیح داده شد، روی هم قرار گیرند یا ترکیب شوند.
عکس یک جسم سه بعدی را به تصویر می کشد که در فضای سه بعدی یک نرم افزار (Ultimaker Cura) قرار گرفته تا به صورت سه بعدی چاپ شود.

برای دریافت نوبت دندانپزشکی دیجیتال در کرج می توانید همین امروز با ما تماس بگیرید

تاریخچه دندانپزشکی دیجیتال

در اواخر دهه 1970، الکترونیک با استفاده از مفهوم دیجیتال دیگر محدود به مؤسسات و شرکت های تحقیقاتی نبود. با کاهش هزینه آنها، عموم مردم شروع به دسترسی کردند و منابع اطلاعاتی و تجهیزات بی شماری به عصر دیجیتال تبدیل شدند. از یک سی دی ساده گرفته تا یک دوربین سنسور دیجیتال پیچیده تر، رادیوویزیوگرافی یا اسکنر سه بعدی، دنیا برای همیشه تغییر کرد.

ساخت “دیجیتال” با توسعه ماشین متوقف نشد، بلکه معنای گسترده تری پیدا کرد. این به گونه ای تکامل یافته است که هر چیزی را که به فناوری دیجیتال یا رایانه مرتبط است، و همچنین برای توصیف هر معادل با واسطه رایانه ای از یک شی یا موجودی که در دنیای قابل لمس وجود دارد، در بر می گیرد. استفاده های روزانه از این مفهوم، سبد خرید دیجیتال و کتاب های دیجیتال و غیره است. نه تنها اشیاء معمولی، بلکه حرفه‌ها، زمینه‌های تخصصی و کل سازمان‌ها وقتی از فناوری (اعم از سخت‌افزار یا نرم‌افزار) برای فعالیت‌های خود استقبال می‌کنند، مفهوم دیجیتالی را به دست می‌آورند. نمونه هایی از این موارد ارجاعات فراوان به دندانپزشکی دیجیتال یا آکادمی پر رونق اروپایی دندانپزشکی دیجیتال است که به سرعت به یکی از معتبرترین و گسترده ترین انجمن های علمی در زمینه دندانپزشکی تبدیل شد.

اگرچه قرن بیستم مملو از کلمه “دیجیتال” به عنوان مهم ترین نوآوری تکنولوژیک در تاریخ بشر بود، قابل پیش بینی است که قرن بیست و یکم کلمه “دیجیتال” را منسوخ می کند، اما نه مفهوم را. همانطور که دیجیتال به یک هنجار تبدیل می شود، نیاز به شناسایی آن به این عنوان قدیمی می شود. رشته هایی مانند دندانپزشکی دیجیتال بر مدل قبلی غلبه خواهند کرد زیرا تمام دندانپزشکی دیجیتالی می شود، بنابراین نیاز به نام مستعار را از بین می برد. مانند رایانه‌های دیجیتالی که قبلاً نام‌گذاری شده‌اند، واکس‌آپ‌های دیجیتال، عکاسی دیجیتال و بسیاری دیگر پیشوند اضافی را از دست خواهند داد.

پس از بحث در مورد مفهوم کلی گذشته، حال و آینده دیجیتال، ضروری است که مفهوم فعلی دندانپزشکی دیجیتال را روشن کنیم، زیرا ممکن است با مفهوم ریشه‌دار تبلیغ شده و برچسب‌گذاری شده توسط صنعت مطابقت نداشته باشد. اگرچه دندانپزشکی دیجیتال به طور گسترده در زمینه های توانبخشی و جراحی دهان به بازار عرضه می شود، دندانپزشکی دیجیتال در اندودنتیکس، پوسیدگی، پریودنتیکس، ارتودنسی و اکلوژن و سایر موارد، غالب است. امروزه، واضح است که دندانپزشکی دیجیتال همه حوزه‌ها را در بر می‌گیرد و نه تنها تصور نادرست بازاریابی شده «دیجیتال» به‌عنوان مترادف دندان‌پزشکی CAD-CAM، واژه‌ای رایج در مراقبت‌های بهداشتی دهان. فناوری CAD-CAM دریای وسیعی از فرصت های نوآوری را ارائه می دهد و بدون شک یکی از محرک های توسعه در دندانپزشکی مدرن است. با این وجود، طبق مفهومی که توسط آکادمی دندانپزشکی دیجیتال اروپایی تنظیم شده است، «دندانپزشکی دیجیتال شامل هر و همه تکنیک‌ها و/یا روش‌های علمی، بالینی یا آزمایشگاهی با هدف بررسی، تشخیص، درمان، کمک مستقیم یا غیرمستقیم در درمان است. تولید تجهیزات پزشکی یا هر تکنیک دیگری که توسط دندانپزشکان و تکنسین های دندانپزشکی برای پیگیری بهتر هدف بهبود درمان بیمار، آسایش و نتیجه و همچنین محیط کار متخصصین مراقبت های بهداشتی استفاده می شود.

با توجه به مفهوم فوق الذکر، قابل درک است که حوزه های دندانپزشکی مانند اندودنتیکس حتی دیجیتالی شدن بالاتری نسبت به سایر موارد دارند.

طراحی و تولید در دندانپزشکی دیجیتال

فن آوری طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و ساخت با کمک کامپیوتر (CAM) به راه حل های نرم افزاری مورد استفاده برای دندانپزشکی و همچنین در زمینه های دیگر مانند خودرو اشاره دارد.

اگرچه از نظر فنی، CAD/CAM به مراحل طراحی و ساخت اطلاق می شود، اما در مکالمه روزمره، فرآیند CAD/CAM همه چیز را از اسکن داخل دهانی، ایجاد طرح دیجیتال دندانپزشکی، فرز یا چاپ آن و اجرای آن در دهان را پوشش می دهد. 

این فرآیند می تواند به سرعت 40 دقیقه باشد و به عنوان مثال می تواند درمان تک ویزیت را باعث شود. تحقیقات نشان می‌دهد که راه‌حل‌های CAD/CAM مانند اسکن و استفاده از نرم‌افزار طراحی دندان می‌تواند درمان را دقیق‌تر، سریع‌تر، ارزان‌تر کرده و بار بیمار را کاهش دهد.

این نرم افزار دندانپزشکی ممکن است توسط پزشکان، متخصصان و تکنسین های آزمایشگاهی برای ساختن ترمیم ها یا پروتزها (به عنوان مثال دندان مصنوعی یا پل، اینله ، روکش، و غیره)، ایجاد طرح های دندانی، و کار بر روی موارد برنامه ریزی درمان دندان استفاده شود.

این راه حل ها به برنامه ریزی، طراحی و ساخت به گونه ای کمک می کند که سریع، قابل پیش بینی و ارزیابی برای بیمار آسان باشد. کار انجام شده در نرم افزار CAD/CAM بر اساس یک اسکن داخل دهانی یا برداشتی انجام می شود – با این نرم افزار به اکثر کارهای طراحی کمک می کند.

حیطه فعالیت دندانپزشکی دیجیتال

به طور کلی از دندانپزشکی برای امور ذیل استفاده می شود:

  • روکش لمینت (کاربردهای چینی برگ، لمینیت لنزهای تماسی)
  • ایمپلنت دندان و تاج های زیرکونیومی
  • درمان پر کردن پرسلن از آنجایی که راه حل ایده آل را در مدت زمان کوتاه ارائه می دهد.
  • طراحی لبخند و چینی های زیبایی
  • درمان هایی که شامل دندان شکسته و ترک خورده است
  • درمان هایی که شامل پر کردن شکاف ها، بازگرداندن تغییر شکل دندان ها می شود
  • عملیات پر کردن کامپوزیت

مزایای دندانپزشکی دیجیتال چیست؟

مدت زمان حضور بیمار در کلینیک و تعداد جلسات کاهش می یابد. این اجازه می دهد تا تولید در مدت زمان کوتاهی انجام شود.
بسیار بعید است که خطاهای فنی در فرآیند درمان به کمک رایانه رخ دهد و مورد توجه قرار نگیرد.
از آنجایی که فناوری CAD/CAM تضمین می‌کند که مواد مورد استفاده در شرایط دقیق، بدون خطا و استاندارد تولید می‌شوند، نتیجه بادوام و زیباتر است.
ذخیره سازی داده ها در یک محیط دیجیتال مزایای بزرگی را فراهم می کند، از جمله اجازه می دهد همان بازیابی به سرعت پس از سال ها انجام شود، ویژگی های زیبایی شناختی و عملکردی آن تکرار می شود، و در صورت لزوم با در نظر گرفتن نمونه قدیمی به عنوان مرجع، امکان ترتیبات جدید را فراهم می کند.
گردش کار ارائه شده با استفاده از CAD/CAM اجازه می دهد تا گزینه های طراحی جایگزین بسیاری را امتحان کنید که در طول یک کار معمولی با مطالعات آزمایشگاهی آنالوگ کلاسیک قابل انجام نیستند.

دندانپزشکی دیجیتال در کرج

اگربه دنبال درمان های نوین و بدون نقص هستید به شما توصبه می کنیم جهت ایمپلنت دیجیتال و همچنین دندانپزشکی دیجیتال در کرج با ما تماس بگیرید.

دکتر محمدقاسمی متخصص دندانپزشکی زیبایی با تجربه های موفق بسیار به ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال در کرج  با استفاده از متد روز اروپا و آمریکا می پردازند.